Education and marketing:
🔍 Buscar
PDF (Português (Brasil))

Keywords

professional training
education
social action
marketing
sales

How to Cite

SouzaV. L. de; MottaD. B. dos S. Education and marketing:: professional training experience at IFRJ, Campus Engenheiro Paulo de Frontin in addressing social vulnerability. Revista de Ciência e Inovação, v. 9, n. 1, p. 21, 7 Dec. 2023.

Abstract

The research presents a free of charge extension project, with an educational, social and humanitarian nature, that capacitates the participants through a theoretical-conceptual teaching of marketing and sales simultaneously, to prepare low-cost culinary dishes using leftovers and foodstuff that would otherwise be discarded. By means of bibliographical research and semi-structured interviews, it is intended to evaluate the actions developed during the project and their educational role as a social contribution to those who need training to change their lives and have new possibilities and alternatives through self-confidence and empowerment. It is concluded that education plays a fundamental role in building utopias and changing socio-vulnerable realities; it is a powerful instrument to generate self-confidence, empowerment and hope.

https://doi.org/10.26669/2448-4091.2023.404
PDF (Português (Brasil))

References

BRASIL. Constituição (1988). Constituição República Federativa o Brasil. Brasília: Senado Federal, Centro Gráfico, 1988.

CARBONARI, M. E. E. Gestão da responsabilidade social. In: COLOMBO, S. S.; RODRIGUES, G. M. (Orgs.). Desafios da gestão universitária contemporânea. Porto Alegre: Artmed, 2011.

CASTANHO, D. A gestão da responsabilidade social em instituições de ensino. In: COLOMBO, S. S.; CARDIM, P. (Orgs.). Nos bastidores da educação brasileira. Porto Alegre: Artmed, 2010.

DELORS, J. Educação um tesouro a descobrir: relatório para a Unesco da Comissão Internacional da Educação para o século XXI. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

FERRARI, A. T. Metodologia da pesquisa científica. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1982.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

JEZINE, E. As práticas curriculares e a extensão universitária. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, 2., 2004, Belo Horizonte. Anais [...] Belo Horizonte: UFPB, 2004.

KOTLER, P.; AMSTRONG, G. Princípios de Marketing. São Paulo: Prentice Hall, 2003.

KOTLER, P.; KARTAJAYA, H.; SETIAWAN, I. Marketing 3.0: as forças que estão definindo o novo marketing centrado no ser humano. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

LEBOFF, G. Muito mais Vendas. São Paulo: Makron Books, 2012.

LOPES, M. I. V. Reflexidade e relacionismo como questões epistemológicas na pesquisa empírica em comunicação. In: BRAGA, J. L.; LOPES, M. I. V.; MARTINO, L. C. (Orgs.) Pesquisa empírica em comunicação. São Paulo: Paulus, 2010.

MATIZ, A. Y. M. Ciudadanía, um modelo para la formación en responsabilidad social de los estudiantes. In: POMPEU, R. M.; MARQUES, C. S. E. (Orgs.). Responsabilidade Social das Universidades. Florianópolis: Conceito Editorial, 2013.

MOURA, G. B. A disseminação e aplicação dos conceitos de responsabilidade social empresarial nos cursos de administração de empresas dos campus da UFC, UNIFOR e UECE situados em Fortaleza. 2010. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade de Fortaleza, Fortaleza, 2010.

PACHECO, E. M. Os institutos federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. Natal: IFRN, 2010.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2007.

SIVERES, L. A universidade e o compromisso social: a contribuição da extensão. Diálogos, v. 5, p. 44-48, jun. 2005.

SORDI, M. R. L. A responsabilidade social como valor agregado do projeto político pedagógico dos cursos de graduação: o confronto entre formar e instruir. Revista Estudos, v. 23, n. 34, p. 29-39, 2005.

SOUZA, V. L.; LEE, L.T. Muito além da cozinha. Vassouras: Editora das Autoras, 2022. E-book. Disponível em: https://bit.ly/muitoalemdacozinhaebook. Acesso em 09 de jan. 2023.

VIEIRA, F. G. D. Ensino de marketing por meio de entrevista semiestruturada. Revista Espaço Acadêmico, v. 17, n. 195, p. 01-08, 2017.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Viviam Lacerda de Souza, Diones Bernardes dos Santos Motta

Downloads

Download data is not yet available.