Reflexões sobre o estágio curricular no ensino não presencial
🔍 Buscar
PDF (Português (Brasil))

How to Cite

BrochS. C., & da Silva BorgesG. K. (2023). Reflexões sobre o estágio curricular no ensino não presencial. Boletim Técnico-Científico, 8(1), 1-18. https://doi.org/10.26669/2359-2664.2023.372

Abstract

This article is an experience report, of an exploratory and descriptive type, about the observations of teaching relationships carried out during the curricular internship of an academic of the Degree in Mathematics during non-face-to-face teaching in 2020, the height of the Covid-19 Pandemic. The elements described show how unstable this teaching time was, with positive and negative points, difficulties and challenges for both managers, teachers and students. All had to adapt to the time, space, instruments and teaching and learning actions centered on non-face-to-face activities, with contact through digital information and communication tools, mainly through Whatsapp groups exclusively for disciplinary iterations. The teaching process took place within the individual and collective limits of the context. For the academic in training, it was also a challenging moment, approaching the educational reality unknown to all and in daily construction, showing how much the teaching profession requires disaccommodation, boldness and protagonism, for effective education to happen.

https://doi.org/10.26669/2359-2664.2023.372
PDF (Português (Brasil))

References

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020 - Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. 2020.
BRASIL. Secretaria Municipal da Educação. Projeto Político Pedagógico - Escola de Ensino Fundamental Frei Galvão. Tupanciretã, 2019.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa, 25ª edição, São Paulo: Paz e Guerra, 2002.
GIL, A. C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 4ªed., São Paulo: Atlas, 1995.
PACIEVITCH, C.; Gil, C. Z. V.; SEFFNER, F. Entre monólogos assíncronos e diálogos síncronos: algumas cenas de estágio docente remoto no Ensino de História em 2020. Revista Prâksis. Novo Hamburgo, a. 18, n. 3, p. 293-310, set./dez., 2021.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. 5ª edição. São Paulo: Cortez, 2010.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 11ª edição. Petrópolis: Vozes, 2010.
TONIN, C. M. C.; BELINAZO, N. B. C.; DRABACH, N. P. Diretrizes pedagógicas para o ensino remoto no IFFAR. 2020. Disponível em . Acesso em 10 fev. 2022.