Interaction and collaboration resourses in digital tools
🔍 Buscar
PDF (Português (Brasil))

Keywords

digital tools
interaction and collaboration
teacher training

How to Cite

Lunardi FogliatoC.; Turchiello de Oliveira A. L.; BorbaE. F. Interaction and collaboration resourses in digital tools: reflections from continuing education. Revista de Ciência e Inovação, v. 9, n. 1, p. 1-23, 5 Sep. 2023.

Abstract

This study focuses on interaction and collaboration resources present in digital tools used in Information and Communication Technologies (ICTs) training offered to teachers in the city of Canguçu (RS, Brazil) in 2022. This training is part of the actions of the Project “Compartir”, developed by public servants of the Federal Institute Farroupilha (IFFar). The general objective of this article is to analyze collaboration and interaction resources present in digital tools used in a distance training, to answer the following research problem: to what extent did the digital tools used in adistance training contribute to collaborative participation and interaction? The methodological structure conducted on this paper is quadrilateral: approach, theoretical framework, procedure and technique. The approach is a deductive one with a quali-quantitative nature and the theoretical framework is the Informational Society, based on authors such as Manuel Castells and Pierre Lévy. Regarding the procedure, the research is classified as a case study, and as a data collection technique, direct observation, documents and records of the aforementioned training will be used. The main results of this study indicate that the interaction and collaboration resources used were essential for the success of the training, permitting communication with the course participants and the development of work among the instructors.

https://doi.org/10.26669/2448-4091.2023.411
PDF (Português (Brasil))

References

BATES, Tony. Educar na era digital: design, ensino e aprendizagem. Tradução João Mattar. São Paulo: Artesanato Educacional, 2017. E-book. Disponível em: http://www.abed.org.br/arquivos/Educar_na_Era_Digital.pdf. Acesso em: 28 dez. de 2022.

BAUMAN, Zygmunt. Capitalismo parasitário: e outros temas contemporâneos. Tradução de Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.

CASTELLS, Manuel. A galáxia da Internet: reflexões sobre a Internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

COUTINHO, Clara; LISBÔA, Eliana. Sociedade da Informação, do conhecimento e da aprendizagem: desafios para educação no século. Revista de Educação, Lisboa, v. 18, n. 1, p. 5-22, 2011. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/14854.Acesso em 03 de abr. 2023.

FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS UNIVERSIDADES PÚBLICAS BRASILEIRAS. Plano Nacional de Extensão Universitária. Ilhéus: Editus, 2001. (Extensão Universitária, v.1). Disponível em: http://www.prae.ufrpe.br/sites/prae.ufrpe.br/files/pnextensao_1.pdf. Acesso em: 26 jan. 2023.

KENSKI, Vani Moreira. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. 3ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2007.

LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1999. Disponível em: https://www.giulianobici.com/site/fundamentos_da_musica_files/cibercultura.pdf Acesso em: 29 dez. 2022.

MINISTÉRIO DAS COMUNICAÇÕES. Aumenta para 90% o número de domicílios com internet no Brasil. 2022. Disponível em: https://www.gov.br/mcom/pt-br/noticias/2022/setembro/aumenta-o-numero-de-domicilios-com-internet-no-brasil Acesso em: 06 jan. 2023.

MORAN, José. Autonomia e colaboração em um mundo digital. Educatrix, n. 7, p. 52-37, 2014. Disponível em http://www2.eca.usp.br/moran/wp-content/uploads/2013/12/autonomia.pdf. Acesso em: 28 dez. 2022.

NÓVOA, António. O passado e o presente dos professores. In: NÓVOA, Antônio (Org.). Profissão professor. 2. ed. Porto: Porto Editora, 1995, p. 13-34.

NÓVOA, António. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1997.

OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis: Vozes, 2010.

PRIMO, Alex. O aspecto relacional das interações na Web 2.0. E-Compós, Brasília, v. 9, p. 2-21, ago. 2007. Disponível em: https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/153/154. Acesso em 03 abr. 2023.

SANTOS, Adriana; TEIXEIRA, Adriano. A formação de professores e a importância da fluência tecnológica digital em meio ao cenário do século XXI. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 25., 2019, Brasília. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. p. 831-838.

TAPSCOTT, Don; WILLIAMS, Anthony D. Wikinomics: como a colaboração em massa pode mudar o seu negócio. Tradução Marcello Lino. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2007.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2014.

YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2005.

YOUTUBE. Creative Commons. 2022. Disponível em: https://support.google.com/youtube/answer/2797468?hl=pt-BR. Acesso em: 29 dez. 2022.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Charline Lunardi Fogliato, André Luiz Turchiello de Oliveira , Eder Fernando Borba

Downloads

Download data is not yet available.